Jan Söderblom, viulu
Meri ja musiikin taiteellinen johtaja

Jan Söderblom on musiikin monitaituri. Hän toimii Helsingin kaupunginorkesterin 1. konserttimestarina ja johtaa useita orkestereita. Hän on myös toiminut Musica Fiskarsin, Joroisten musiikkipäivien ja Rauma Festivon taiteellisena johtajana.
Nykyisin hän on Kauniaisten musiikkijuhlien taiteellinen johtaja.

www.jansoderblom.fi

Jan Söderblom, taiteellinen johtaja, viulu
Johanna Almark
Maja Mannila
Sotta ja Pytty
Wegelius Kammarstråkar
Suomalainen Kamariorkesteri
Roland Pöntinen, piano
Petra Kullberg, traveso

Johanna Almark, kuva Rikard Tiula

Johanna Almark on laulajana harvinainen yhdistelmä virtuoosista barokkisopraanoa, sielukasta jazzlaulajaa ja uuden taidemusiikin valovoimaista tulkitsijaa. Johanna Almark on myös viulisti, säveltäjä ja kapellimestari.

Koulutukseltaan Johanna Almark on sekä diplomikapellimestari että diplomikuoronjohtaja.

johanna-almark.fi/tervetuloa

Vuoden 2019 marraskuun suuri Climate Aid Finland -ilmastokonsertti Helsingin Musiikkitalossa aloitti uuden, tiiviin jakson Johanna Almarkin uralla – konsertin kiitosseremonioissa hänet nimitettiin Ilmastoylikapellimestariksi, mikä on sittemmin kuulunut hänen konserteissaan ja sävellyksissään. Hän on viime aikoina johtanut Oulun ja Vaasan kaupunginorkesteria, ja lisää orkestereita on tulossa vuoden 2023 kalenteriin.

Maja Mannila, kuva Johannes Granroth

Maja Mannila on tämän hetken kiinnostava uusi muusikko, virtuoosinen laulaja, säveltäjä ja pianisti.

Hän vietti lapsuutensa kuunnellen äitiään, laulaja, viulisti, säveltäjä ja kapellimestari Johanna Almarkia, ja isäänsä, säveltäjä ja multi- instrumentalisti Kaarle Mannilaa, ja saaden heiltä opetusta.

Maja yhdistää eri musiikkilajeja, kuten R’n’B, soul, pop, jazz ja gospel -tyylejä. Hänen suurimpia esikuviaan ovat Salem Al Fakir, Earth, Wind & Fire, Take 6, Pat Metheny, Beyoncé, Lalah Hathaway ja Dirty Loops. Maja on neljän oktaavin äänialallaan ja äärimmäisen monipuolisella äänellään lumonnut yleisöjä ympäri Eurooppaa tähdätessään kansainväliselle uralle.

”Haluan korostaa vapauden ja hauskanpidon merkitystä taiteen luomisessa.”

Sotta ja Pytty, Sås och Kopp

Rakastettu duo Sotta & Pytty, (Peik Stenberg ja Pasi Hiihtola) aloitti  lastenohjelmassa Radio Fnatt entisessä Riksradiossa.  Suosion myötä duo alkoi esiintyä ahkerasti keikoilla ja television lastenohjelmissa ja on julkaissut parikymmentä levyjä.

Heidät on palkittu mm. lastenkulttuurin valtionpalkinnolla.

Vuosien kuluessa  musiikkiduon yleisö on aikuistunut ja Sotta & Pytty esiintyy  myös  täysille saleille opiskelijoita ja nuoria aikuisia, niille jotka lapsena tykkäsivät duosta. Ympyrä on nyt täysi.

Sotta & Pytty julkaisi ensimmäisen albuminsa vuonna 1993. Siitä kaikki varsinaisesti alkoi. 10- vuosipäivää juhlittiin Finlandia-talossa vuonna 2003 ja tänä vuonna – 2023 – Sotta ja Pytty täyttää 30 vuotta.

Wegelius Kammarstråkar, kuva Rikard Tiula

Wegelius Kammarstråkar on kunnianhimoinen orkesteri, joka esittää sekä suomalaista että pohjoismaista korkeatasoista kamariorkesterimusiikkia. WKS tekee mielellään yhteistyötä eri taiteenalojen välillä ja arvostaa suuresti koulutusta – nuoria muusikoita haastetaan esiintymään sekä solisteina että orkesterissa yhdessä ammattimuusikoiden kanssa.

www.mwi.fi/wks

Orkesteri perustettiin vuonna 2003 ja se toimii Martin Wegelius-säätiön alaisuudessa. Orkesterin taiteellisena johtajana on toiminut jo vuodesta 2013 lähtien viulisti Annemarie Åström.

Suomalainen Kamariorkesteri

Suomalainen kamariorkesteri perustettiin vuonna 1990. Sen taiteellinen johtaja on viulisti-kapellimestari Jan Söderblom.
Orkesterin soittajat ovat suomalaisten orkesterien eturiviä, konserttimestareita ja äänenjohtajia, johtavia pedagogeja sekä tunnettuja vapaita taiteilijoita.

finnchamber.fi

Orkesteria ovat vuosien varrella johtaneet useat tunnetut suomalais kapellimestarit, kuten Paavo Berglund, Sakari Oramo, Okko Kamu, Ralf Gothóni ja Hannu Lintu. Taiteellisena neuvonantajana on alusta alkaen toiminut Jukka-Pekka Saraste.

Orkesterin tunnetuin konserttitapahtuma on vuosittain elokuussa järjestettävä Tammisaaren Kesäkonsertit -festivaali. Suomalaisen kamariorkesterin työ perustuu valtaosin yksityiseen tukeen. Orkesterin pääyhteistyökumppanit ovat Kone, Veho, HPP Asianajotoimisto ja Raaseporin kaupunki.

Ronald Pöntinen, kuva Simon Larsson

Roland Pöntinen debytoi 17-vuotiaana Tukholman kuninkaallisessa filharmonisessa orkesterissa ja on siitä lähtien esiintynyt suurten orkesterien kanssa ympäri maailma. Kohokohtia ovat olleet mm. konsertit Los Angelesin filharmonikkojen kanssa Hollywood Bowlissa,  Philharmonia Orchestra  kanssa sekä esitykset Lontoon Promsissa Royal Albert Hallissa.

rolandpontinen.com

Pöntinen on tehnyt yhteistyötä esim. Esa-Pekka Salosen, Leif Segerstamin ja Jevgeni Svetlanovin kanssa. Hän on ollut vieraana monilla suurilla festivaaleilla. Hän on myös käynnistänyt useita festivaaleja ja toimi Båstadin kamarimusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana vuosina 2018-2020. Pöntinen on tehnyt yli 100 levyä ja toimii myös aktiivisena säveltäjänä ja sovittajana.

Vuonna 2001 hänet valittiin Royal Academy of Musicin jäseneksi ja seuraavana vuonna hän sai kuninkaallisen kultamitalin Litteris et Artibus -palkinnosta erinomaisesta taiteellisesta työstä.

Petra Kullberg

Petra Kullberg  aloitti nokkahuilunsoiton pikkulikkana koulussa ja huilun joulupukki toi kun hän oli 11-vuotias. Opinnot alkoivat sittemmin Helsingin Konservatoriossa ja jatkuivat Sibelius-Akatemian nuoriso-osaston kautta solistiselle linjalle. Siinä vaiheessa nokkahuilu oli valikoitunut pääaineeksi, mutta vasta kun Petra rakastui traversoon ensi kuulemalta 25-vuotiaana musiikillinen ura alkoi selkeytyä.

Akatemialta löytyi muitakin vanhan musiikin herätyksen saaneita ja koska juuri kamarimusiikillisuus on se juttu, alkoi tapahtua mukavia asioita. Ulkomaiset opinnot Utrecht ja Haagin Konservatoriossa toivat lisäpuhtia innostukseen ja siitä pikkuhiljaa ammattimaisemmaksi muuttui myös Suomen vanhan musiikin elämä. Petra opettaa vakituisesti Espoon musiikkiopistossa, soittaa Suomalaisessa barokkiorkesterissa sekä Helsingin barokkiorkesterissa ja erinäisissä pienyhtyeissä freelancerina eri aikakausien poikkihuiluja sekä nokkahuilua.